آرمان موسيپور: خستگي ساخت موسيقي «چهار راه استانبول» هنوز با من است
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۵۰۵۹۶
خبرگزاري آريا - برنامه «ساعت 25» اين هفته در ايام سي و ششمين جشنواره فيلم فجر پخش شد که به همين مناسبت آرمان موسيپور، آهنگساز مجموعههاي تلويزيوني و فيلمهاي سينمايي مهمان اين برنامه بود.
آرمان موسيپور درباره ورود به دنياي آهنگسازي و تجربيات مختلفاش در اين حوزه گفت: «اين کار از همان ابتدا علاقه شخصي من بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موسيپور درمورد موسيقي فيلم و مجموعههاي تلويزيوني که اغلب تهيهکنندگان هم خيلي آشنا به موسيقي نيستند يا درک و دريافت درستي از اين هنر ندارند، گفت: «اين يک واقعيت است؛ البته در چند سال گذشته، کارگردانهاي جديد با موسيقي آشنايي بيشتري دارند. به هر حال موسيقي در يک فيلم، يک مولفه است و ملوديکتر بوده است. سينماي ايران هم از اين قاعده مستثني نيست. متاسفانه با اين روند آمبيانسيک شدن موسيقي، به نحوي خودمان را بيشتر مطابقت ميدهيم و سعي مي کنيم با آن استانداردهايي که در جهان است، موسيقيمان را تطبيق بدهيم. فکر ميکنم سينماي ايران مي تواند به قاعدههاي سينماي کلاسيک پايند باشد و کارهاي ملوديک بسازد. کارگردانهاي جديد خيلي در قيد و بند ملودي نيستند. قاعده سينماي کلاسيک اين است که موسيقي شنيده شود اما قاعده سينماي مدرن اين است که موسيقي يک نقش آمبيانسيک بازي کند.»
آهنگساز مجموعه «کيميا» در ادامه گفت: «فکر ميکنم سلايق مردم نسبت به موسيقي خيلي تغيير کرده است. در گذشته موسيقي پاپ و سنتي ما بيشتر ملودي داشت. حس و حال دراماتيک را بيشتر حس ميکرديم. در شرايط حاضر، بيشتر دوستان و همکاران من درگير تکنيک هستند تا درگير حس موسيقي. اين مسئله در سينما هم بيشتر حس ميشود. يکسري کارگردانها هستند که هنوز حس فيلم برايشان اهميت دارد.»
موسيقي فيلم «چهارراه استانبول» براي من کار سختي بوداين آهنگساز با اشاره به همکاري خود با بهروز افخمي، مسعود آب پرور و مصطفي کيايي درباره اينکه کدام يک بيشتر به موسيقي اهميت ويژهاي در سينما ميدادند گفت: «با مصطفي کيايي خيلي کار ميکنم؛ شايد به دليل همکاريهاي متعدد ما در طول دوره فيلمسازي ايشان باشد. آقاي افخمي هم به قوانين سينماي کلاسيک خيلي پايبند هستند و به آهنگساز کرده و اجازه ميدهند آهنگساز کارش را انجام دهد و هيچ وقت با اين کارگردان و سکانسهاي فيلمشان به مشکل نخوردهام. به هرحال نوع سينما در کارهاي مصطفي کيايي و بهروز افخمي متفاوت است. در فيلمهاي کيايي، ريتم فيلم تند و مدرن است و کمتر موقعيت موسيقي در فيلم پيدا ميشود. موسيقي فيلم «چهارراه استانبول» براي من کار سختي بود. از اين جهت که واقعا يک يا دو سکانس داشت که ميشد، موسيقي براي آن ساخت. به هرحال با مسعود آب پرور هم تجربههاي کاري زيادي داشتيم از فيلم «ساعت 25» تا «قتل آنلاين» از زماني که موسيقي را به من ميسپارد تا پايان کار که فقط موسيقي فيلم را ميشنود، همه چيز را به خود من واگذار ميکند. يکسري کارگردانهاي جديد هم هستند که من ترجيح ميدهم اول اتودي براي کارشان بزنم و بعد درباره سبک و سياق موسيقي بر اساس فيلمنامه با آنها صحبت ميکنيم.»
با يادآوري مجموعه «کيميا» داغ دل من تازه شد!در ادامه برنامه و با مروري بر مجموعه «کيميا» اين برنامه ادامه پيدا کرد. آرمان موسي پور گفت: «با پخش مرور مجموعه «کيميا» به نوعي داغ دل من را تازه کرديد. قرار بود تيتراژ اين سريال را خواننده ديگري بخواند. پنج روز به پخش اين مجموعه از تلويزيون باقي مانده بود که با من تماس گرفتند تا تيتراژ را بسازم و افتخاري بود که با عليرضا قرباني کار کنم. اما زمان مناسبي براي اين کار نداشتم. اين کار در سه، چهارروز ضبط و ميکس و مستر شد. به هر حال يک نسخه خام را به پخش رسانديم و نسخه کامل را از شبهاي بعدي که پخش ميشد، انجام داديم. اما در همان قسمت اول همه سايتها و خبرگزاريها، موسيقي را برداشتند و پخش کردند. به همين دليل است که بعضي کارگردانها اين بحث موسيقي را جدي نميگيرند. چرا که اگر از زماني که فيلمنامه نوشته ميشود، به اين فکر کنند که يک بخشي از اين فيلم را قرار است موسيقي بگذارند و با آهنگساز مشورت کنند، نتيجه کار بهتر خواهد شد. اما کمتر پيش آمده که از زمان نوشتن فيلمنامه، آهنگساز را هم در جريان بگذارند. به هرحال آهنگساز ناخواسته کارهايش را ميرساند، يا هميشه بايد فيلمها براي جشنواره آماده شوند که 20 روز آخر در شرايط خاص به دست آهنگساز ميرسد. فيلمي بود که يک هفته تا زمان جشنواره فيلم فجر، موسيقي آن ساخته شد. فيلم «آذر، شهدخت...» بهروز افخمي، هفته آخر موسيقي آن ساخته شد. خيلي سخت بود چرا که در آن يک هفته من تنها 6 ساعت خوابيدم. البته هر چقدر هم زمان بيشتر باشد باز هم در تايم آخر به نتيجه ميرسيم.»
اکثر کارهاي موسيقي دقيقه نود استدر ادامه اميرحسين مدرس گفت: «براي خود من اتفاق افتاده که شنيدهام فلان کارگردان يا تهيهکننده ميگويد، کار موسيقي را بدهيم به فلان آهنگساز که دستاش تند است!
موسيپور گفت: «بله خيلي با اين اتفاق روبرو بودهام. به هرحال در گذرزمان هر چقدر سنمان بالاتر ميرود و تجربه کسب ميکنيم، کارها هم سريع پيش ميرود. در سالهاي اخير، حساسيت کارها براي خود من خيلي بالا رفته است. آهنگسازهاي سينما، با نزديک شدن به جشنواره فيلم پر کار ميشوند. اينکه يک کارگردان از همان ابتداي ساخت فيلم، سه يا چهارماه زودتر با آهنگساز مشورت کند، تقريباً شبيه يک رويا است. اکثراً کار ما دقيقه نودي است.»
چهار تا پنج درصد بودجه فيلم براي آهنگسازان استمدرس درباره بودجه و اعتباري که به مقوله آهنگسازي تخصيص ميدهند، به موسي پور گفت: «سال گذشته کريستف رضايي عزيز از مراسم اختتاميه با سيمرغ به برنامه «ساعت 25» آمد و با اشاره به دستمزد آهنگسازان صحبت کرد.
در ادامه صحبتهاي مدرس، موسي پور بيان کرد: «قانوني در همه جاي دنيا براي موسيقي وجود دارد. طبق ديدهها و شنيدههايي که دوستان آهنگساز در ديگر کشورها کار مي کنند، چهار تا پنج درصد از بودجه فيلم بايد به آهنگساز اختصاص پيدا کند. اگر فيلمي دو ميليارد تومان خرج مي کند، بايد 100 ميليون تومان به آهنگساز اختصاص يابد. موسيقي، کاراکتر فيلم است. تعداد آهنگسازان در ايران محدود هستند. اگر بودجه بهتري به اين کار تخصيص داده شود، اتفاقات خيلي بهتري خواهد افتاد. اگر زمان و بودجه کافي باشد، موسيقي فيلمهاي ما ميتواند خيلي استانداردتر از اين باشد.»
موسي پور در عرصه داوري و اينکه چرا يک داور متخصص موسيقي در ميان ديگر داورها حضور ندارد، گفت: «از يک لحاظ خوب است که متخصص موسيقي در ميان داوران نيست و از طرفي بد است چرا که کساني که ميآيند و در عرصه موسيقي قضاوت ميکنند، شناختي درباره مقوله حرفهاي و عملي موسيقي فيلم ندارند و کاملاً سليقهاي نظر ميدهند. من افتخار داوري موسيقي در جشن خانه سينما را داشتهام و معتقدم که در موقعيتهايي درگير تکنيک شدهايم. فکر ميکنم بار هم مجيد انتظامي داور موسيقي فيلم بودند، که موقعيت خوبي بود. اگر داوري بر اساس سليقه خود عمل نکند، چه ايرادي دارد که داوري کنند؟ يک عده دوست دارند موسيقي در فيلم شنيده شود و يک عده هم دوست ندارند. اين بستگي به جمع داوران دارد که به چه نتيجهاي برسند. وقتي درباره سينما صحبت ميکنيم، موسيقي بخشي از اين سينما به شمار ميرود و نميتوانيم خيلي مستقل درباره آن نظر بدهيم.»
در ادامه مدرس، مجري برنامه ساعت 25 با اشار به بخشي که کمتر در اين برنامه به آن پرداخته شده گفت: «موسيقي مجموعههاي تلويزيوني به طور مستقل هم منتشر ميشود. قرار است موسيقي فيلمها و سريالها هويت مستقل داشه باشد يا يادآور يک فيلم باشند؟»
موسي پور در جواب مجري برنامه گفت: «ميتواند مستقل باشد. اين برمي گردد به همان داستاني که آيا موسيقي در فيلم شنيده شود يا نه يا موسيقي ملودي داشته باشد و مستقل در فيلم عمل کند يا نه. اين بستگي به فيلم دارد. يکسري فيلمها جايگاهي دارند که از قاعدههاي کلاسيک پيروي ميکنند. فيلمهاي مدرن به علت ريتم تند از اين امر مستثني هستند چرا که وقتي تماشاگر به سينما ميآيد، ديگر حوصله ندارد بنشيند فيلمي ببيند که بيشتر موسيقي و تصوير باشد. اينها هاي سينما بوده که امروز تا حدي فرق کرده است. خيلي از فيلمها گنجايش موسيقي بيش از حد را ندارند. به نظر من اشکالي ندارد که اين آثار اگر شنيداري است چه در زمينه موسيقي فيلم و چه سريال حمايتي شود. من خيلي دوست داشتم موسيقي مجموعه «کيميا» که 60 قطعه با ارکستر ضبط شده بود، به صورت آلبوم منتشر شود.»
فيلمهاي مصطفي کيايي فيلمهاي سختي هستنددرادامه برنامه بخشِ نگاهي به پشت صحنه ضبط موسيقي فيلم «چهارراه استانبول» پخش شد و گفتوگوي مدرس مجري برنامه با آرمان موسي پور ادامه يافت.
موسي پور درباره همکاري خود با مصطفي کيايي گفت: «همکاري ما با فيلم «خط ويژه» شروع شد. بعد از اين فيلم «عصر يخبندان» و بعد «بارکد» و حالا «چهار راه استانبول» که چهارمين همکاري ما است. فيلمهاي مصطفي کيايي، فيلمهاي سختي هستند.
موسي پور درباره سکانس فرو ريختن ساختمان پلاسکو در فيلم که بايد اوج موسيقي هم باشد، بيان کرد:
«به هرحال آن سکانس يکي از مهمترين سکانسهاي فيلم براي من آهنگساز و کارگردان بود. يکي از دوستان منتقد نوشته بود که هر آهنگسازي منتظر يکي از اين تصاوير است تا در آن خودي نشان دهد. از قبل قرار بود روي آن تصوير، ترانه يا آوازي داشته باشيم که براي کارگردان مهم بود که آن تصاوير با معني خاص پيش برود. البته صداي آقاي عليرضا قرباني آن حس وحال را القا کرد. اي هم ميگويند چرا موسيقي سنگينتري براي آن سکانس نساختيد، اين يک موضوع کاملاً اي است. نظر کارگردان هم خيلي مهم بود. به هرحال با صداي جادويي آقاي قرباني آن سکانس هم به خوبي تداعي شد.»
موسي پور درباره ضبط آکوستيک وهزينههاي آن گفت: «اين بستگي به خود آهنگساز دارد که بنا به شرايط موجود ضبط آکوستيک را بپذيرد يا نه. من شخصاً اين کار را انجام نميدهم. ژانر هاي مختلف فرق ميکند. من با ارکستر آکوستيک اصولاً موافقتر هستم تا کار الکترونيک. کمتر پيش ميآيد که کارگرداني با توجه به فيلمي که ساخته و مبلغي که براي کار موسيقي کنار گذاشته، از آن سبک استفاده کند. البته براي پروژههايي که دو تا سه ميليارد خرج ميشود، مبلغ ناچيزي است که بخواهند به شکل ارکستر کار کنند.»
خستگي ساخت موسيقي «چهارراه استانبول» هنوز با من استموسي پور درباره علاقه خود به کارهايي که تا کنون انجام داده است، گفت: «من بعضي کارهايم را دوست ندارم چرا که آنقدر زمان ساخت آن کوتاه بود که خيلي اذيت شدم و ديگر آن کاري که ساختهام را گوش نکردم. موسيقي فيلم «عصر يخبندان» را واقعاً دوست دارم. فيلم «خاک و مرجان» هم که براي آن کانديد بودم، خيلي دوست داشتم. سريال «دلنوازان» و... کارهاي خوبي بودند. «چهار راه استانبول» را دوست داشتم. کار سختي بود که با آن همه حجم صدا بايد موسيقي به خوبي شنيده ميشد. هنوز خستگي موسيقي «چهار راه استانبول» به تنم است. زماني که به فکر ساخت موسيقي فيلم «چهارراه استانبول» بودم به خودم آمدم و ديدم دقيقاً همان شب سال اين اتفاق، بايد موسيقي اين فيلم را ميساختم و آن حس ناراحت کننده و عجيب آن اتفاق دوباره برايم تداعي شد.»
موسي پور درباره نقطه عطف کارش گفت: «هنوز به نقطه عطف کار نرسيدهام. اميدوارم در آينده کاري انجام دهدم که بالاتر و بهتر از همه اين کارهايم باشد. نقطه عطفي که مخصوصاً درسينما براي من پيش آمد سر فيلم «خاک مرجان» بود. زماني که من براي موسيقي اين فيلم کانديد شدم. و بعد هم فيلم «عصر يخبندان».
آهنگسازاني که سيمرغ ميگيرند، از سال ديگر بيکار ميشوند! اين آهنگساز درباره سيمرغ جشنواره بيان کرد: «عدهاي از آهنگسازان سيمرغ ميگيرند و ميگويند از سال ديگر بيکار شويم. عدهاي معتقدند که وقتي سيمرغ ميگيرند ديگر کسي کاري به آنها ندارد. اما عدهاي هم سيمرغ ميگيرند و پر کار ميشوند. به هرحال در روند يک کار آهنگساز اين اتفاق ميافتد. دوست دارم زماني سيمرغ دريافت کنم که بدانم اين سيمرغ حق من بوده و قضاوت درستي شده است.»
موسي پور درباره موسيقي بهترين فيلم بيان کرد: «ملودي زيبا در فيلمها برايم اهميت دارد. موسيقي دو فيلم «فهرست شيندلر» و «سينما پاراديزو» دو ملودي جاودانه هستند. در سينماي ايران هم موسيقي و کار همه دوستانم را دوست دارم. آهنگسازاني که نسل قبل بودند و آهنگسازان نسل فعلي همه را دوست دارم. به هرحال آهنگسازان هم زحمت خودشان را کشيدهاند. اميدوارم که به حق خودشان در دريافت سيمرغ بلورين برسند.»
او درپايان درباره کارهاي آتي خود گفت: «من به تازگي قرارداد سريال «ساخت ايران2» را بستهام که به زودي اين کار را شروع خواهم کرد. يک کار طنز هم به شمار ميرود. کارگردان اين مجموعه برزو نيکنژاد است و اميدوارم اين کار هم کار خوبي شود.»
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول+فیلم
یک هواپیمای باری از نوع بوئینگ ۷۶۳ متعلق به شرکت هواپیمایی FedEx که پرواز پاریس-استانبول را انجام میداد به دلیل خرابی ارابه فرود، در فرودگاه استانبول بدون چرخ به زمین نشست.
به گزارش ایسنا، هنگامی که این هواپیمای باری در ارابه فرود دچار نقص فنی شد، خلبان با برج مراقبت فرودگاه استانبول تماس گرفت و درخواست اجازه فرود روی بدنه هواپیما را کرد.
پس از این درخواست، تدابیر لازم برای نشستن هواپیما در فرودگاه انجام شد و تیمهای امداد و نجات و آتش نشانی به باند فرود اعزام شدند.
بنابر گزارش آناتولی، هواپیما بدون هیچ مشکلی روی بدنه فرود آمد و خدمه کابین بدون آسیب از هواپیما خارج شدند.
انتهای پیام